تبلیغات چیست؟

تبلیغات, توصیف یا جلب توجه به (محصول، خدمات یا رویداد) در یک رسانه عمومی به منظور ترویج فروش یا حضور است.

تبلیغات یک ارتباط بازاریابی است که از یک پیام حمایت شده و غیر شخصی(یعنی به شخص خاصی ارسال نمیشود) برای تبلیغ یا فروش یک محصول، خدمات یا ایده استفاده می کند.

در روزگاری نه چندان دور, تبلیغات تنها از طریق رسانه های جمعی سنتی مانند روزنامه ها، مجلات، تلویزیون، رادیو ویا تبلیغات در فضای باز انجام می شد. اما امروزه تبلیغات همواره در دید ماست, چون هم بسیار گسترده تر شده و هم تنوع و خلاقیت در آن به اوج خود رسیده. دلیل آن هم پیشرفت تکنولوژی و ابزارهایی است که به دست بشر ساخته شد؛ از جمله اینترنت.

بله؛ اینترنت بزرگ‌ترین سامانه‌ای است که تاکنون به دست انسان طراحی، مهندسی و اجرا شده‌ است. همانطور که از نامش پیداست این شبکه به هم پیوسته, ارتباط را راحت و بی درنگ کرده؛ که تبلیغات هم از آن سود می برد.

امروز تبلیغات از نتایج موتورهای جستجو گر اینترنت تا وبلاگ ها, رسانه های اجتماعی و وبسایت ها در اختیار صاحبان مشاغل کوچک تا بزرگترین شرکت های بین المللی است.

تبلیغات تجاری اغلب به دنبال ایجاد افزایش مصرف محصولات یا خدمات خود از طریق “برندسازی” است. که نام یا تصویر محصول خود را با کیفیت های خاصی در ذهن مصرف کنندگان به جا میگذارند.

تبلیغات غیر تجاری نیز می تواند شامل تبلیغات احزاب سیاسی، گروه ها، سازمان های مذهبی و سازمان های دولتی باشد.

تاریخچه

مصریان باستان از پاپیروس برای ساخت پیام های فروش و پوسترهای دیواری استفاده می کردند. پیام‌های تجاری و نمایش تبلیغات سیاسی در خرابه‌های پمپئی(ناحیهٔ کامپانیای ایتالیا) و عربستان باستان پیدا شده است. نقاشی دیواری یا صخره ای برای تبلیغات تجاری، جلوه دیگری از شکل تبلیغاتی باستانی است که تا به امروز در بسیاری از مناطق آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی وجود دارد.

در دوران چین باستان، اولین تبلیغات شناخته شده شفاهی بوده است.در شعرهای باستانی (قرن ۱۱ تا ۷ قبل از میلاد) با نواختن فلوت های بامبو برای فروش شیرینی استفاده میشده است.

در قاره اروپا، زمانی که شهرهای قرون وسطی شروع به رشد کردند و عموم مردم قادر به خواندن نبودند، به جای تابلوهایی که روی آن نوشته شده باشد «شیرینی پز» ، «آسیابان» ، «خیاط» یا « آهنگر» تصاویر مرتبط با تجارت آنها مانند کیسه آرد، کت و شلوار، ساعت، الماس و … استفاده میشد.

با شروع قرن هجدهم، تبلیغات در روزنامه های هفتگی انگلستان ظاهر شد. این تبلیغات چاپی اولیه عمدتاً برای تبلیغ کتاب و روزنامه استفاده می شد که با پیشرفت در چاپخانه ها, مقرون به صرفه تر شد . تبلیغات داروها نیز مورد توجه قرار گرفت.

شروع تاسیس آژانس های تبلیغاتی

توماس جی بارت را “پدر تبلیغات مدرن” می نامند. بارت با کار برای شرکت صابون “Pears” یک کمپین تبلیغاتی موثر برای محصولات شرکت ایجاد کرد که شامل استفاده از شعارها، تصاویر و عبارات هدفمند بود. یکی از شعارهای او “صبح بخیر. صابون گلابی استفاده کردی؟” است.

در حدود سال ۱۸۴۰، “Volney B. Palmer” ریشه های آژانس تبلیغاتی مدرن را در فیلادلفیا تأسیس کرد. در سال ۱۸۴۲ پالمر حجم زیادی از فضا را در روزنامه های مختلف با تخفیف خریداری کرد و سپس فضا را با نرخ های بالاتر به تبلیغ کنندگان فروخت.

در واقع، پالمر یک دلال فضایی(فضای خالی در روزنامه ها) بود. وضعیت زمانی تغییر کرد که اولین آژانس تبلیغاتی با خدمات کامل توسط “N.W. Ayer & Son” در سال ۱۸۶۹ در فیلادلفیا تأسیس شد. در سال ۱۹۰۰ آژانس تبلیغاتی به نقطه کانونی برای برنامه ریزی خلاقانه تبدیل شد و تبلیغات به طور محکم به عنوان یک حرفه تثبیت شد.

طبقه بندی تبلیغات

تبلیغات ممکن است به روش های مختلفی از جمله سبک، مخاطب هدف، محدوده جغرافیایی، رسانه یا هدف, طبقه بندی شود. تبلیغات ممکن است محلی، ملی یا جهانی باشد. یک کمپین تبلیغاتی ممکن است به سمت مصرف کنندگان یا مشاغل هدایت شود. هدف از تبلیغات ممکن است افزایش آگاهی (تبلیغات برند) یا ایجاد فروش فوری (تبلیغات واکنش مستقیم) باشد.

تقریباً از هر رسانه ای می توان برای تبلیغات استفاده کرد. رسانه‌های تبلیغاتی تجاری می‌توانند شامل نقاشی‌های دیواری، بیلبوردها، اجزای مبلمان شهری(این شامل نیمکت‌ها، موانع ترافیکی، ستون‌ها، صندوق‌های پست، باجه های تلفن، چراغ‌های خیابان، چراغ‌های راهنمایی، علائم راهنمایی و رانندگی، ایستگاه‌های اتوبوس، ایستگاه‌های تراموا، ایستگاه‌های تاکسی، توالت‌های عمومی، فواره‌ها، آب‌خورها، بناهای یادبود، مجسمه‌های عمومی، و ظروف زباله باشد) .

همچنین آگهی‌های چاپی و بروشورها، آگهی‌های رادیویی، سینما و تلویزیون، بنرهای وب، صفحه‌نمایش تلفن همراه، سبد های خرید فروشگاه ها، تبلیغات بالاپر وب، آسمان‌نویسی، بیلبوردهای انسانی, مجلات، روزنامه‌ها، جارچی ها، کناره‌های اتوبوس، بنرهای متصل به هواپیما یا کناره‌های آن (“لوجت”)، تبلیغات حین پرواز روی میزهای سینی و پشتی صندلی، درهای تاکسی ، صحنه نمایش‌ کنسرت ها، سکوهای مترو و قطارها، نایلون ها و کیسه های خرید، برچسب‌های روی سیب‌ها در سوپرمارکت‌ها، فیش های سفارش غذا در رستوران ها، پوسترها، و پشت بلیط‌های جشنواره ها و یا هر موقعیتی که در آن یک حامی «شناسایی» برای رساندن پیام خود از طریق یک رسانه هزینه پرداخت کند، میتوان تبلیغات انجام داد.

تلویزیون

تبلیغات تلویزیونی یکی از گرانترین انواع تبلیغات است. شبکه های تلویزیونی مقادیر زیادی را برای زمان پخش تجاری در طول رویدادهای محبوب دریافت می کنند.

بازی فوتبال سالانه Super Bowl در ایالات متحده به عنوان برجسته ترین رویداد تبلیغاتی در تلویزیون شناخته می شود. که متوسط ​​هزینه یک تبلیغ تلویزیونی ۳۰ ثانیه ای سوپر بول در سال۲۰۲۱ معادل ۵٫۶ میلیون دلار آمریکا است.

تبلیغات مجازی از طریق برنامه نویسی گرافیک کامپیوتری در تبلیغات تلویزیونی استفاده می شود؛ که معمولا در پس زمینه های خالی درج می شوند و یا جایگزینی برای بیلبوردهای محلی که برای مخاطبان پخش از راه دور قابل استفاده نیستند به کار میرود.

بیلبوردهای مجازی ممکن است در پس زمینه ظاهر شوند که در واقع وجود خارجی ندارند. این تکنیک به ویژه در رویدادهای ورزشی تلویزیونی مورد استفاده قرار می گیرد. محصولات را به صورت مجازی نیز می توان قرار داد.

هدف اصلی از این نوع تبلیغات، ایجاد یک خرید فوری است، به طوری که هدف، تبلیغات را ببیند و سپس بلافاصله محصول را از طریق شماره تلفن یا وب سایت آگهی شده خریداری کند.

رادیو

تبلیغات رادیویی به صورت امواج رادیویی از فرستنده به آنتن و در نتیجه به دستگاه گیرنده به هوا پخش می شود. زمان پخش از یک ایستگاه یا شبکه در ازای پخش تبلیغات خریداری می شود. در حالی که رادیو محدودیت محدود بودن به صدا را دارد، طرفداران تبلیغات رادیویی اغلب از این به عنوان یک مزیت یاد می کنند. رادیو یک رسانه در حال گسترش است که می توان آن را روی آنتن و همچنین آنلاین یافت. طبق آمار مرکز تحقیقات صداوسیما نشان می‌دهد ۳۵.۴ درصد مردم در زمستان ۱۳۹۹ شنونده‌ برنامه‌های رادیو بوده‌اند که از میان شبکه‌های رادیویی رادیو آوا با ۱۶.۱ درصد و رادیو جوان با ۱۴.۷ درصد پربیننده‌ترین شبکه‌های رادیویی اند.

آنلاین یا برخط

تبلیغات آنلاین شکلی از تبلیغات است که از اینترنت و وب جهانی به منظور ارائه پیام های بازاریابی برای جذب مشتری استفاده می کند. اولین بنر تبلیغاتی در سال ۱۹۹۴ در شبکه جهانی وب ظاهر شد.
تبلیغات آنلاین توسط یک سرور تبلیغاتی ارائه می شود. نمونه هایی از تبلیغات آنلاین عبارتند از تبلیغات متنی که در صفحات نتایج موتورهای جستجوگر اینترنت(مثل گوگل,بینگ و…) ظاهر می شوند، تبلیغات قبل وحین تماشای آنلاین فیلم و ویدئو ها, تبلیغات بنری، تبلیغات متنی پرداخت به ازای کلیک، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، تبلیغات طبقه بندی شده آنلاین،بازاریابی ایمیلی, بازی های تبلیغاتی و یا شکل جدیدتر تبلیغات آنلاین “تبلیغات همسان” است : که به نوعی از تبلیغات گفته می‌شود که در آن محتوا و فرمت تبلیغ و ظاهر آن با ساختار و عملکرد محتوای رسانه‌ای که در آن منتشر می‌شود، تطابق داشته باشد. با این حال، برخی افراد معتقدند که این عمل فریبنده است.

گمارش محصول

گمارش محصول (Product placement) یا بازاریابی جاسازی شده یک روش بازاریابی است که در آن با هدف خاص تبلیغات به یک برند یا یک محصول خاص در یک کلای دیگر ، به ویژه در فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی اشاره می‌شود.

به عنوان مثال، در یک فیلم، شخصیت اصلی می‌تواند از یک کالا یا کالایی با مارک مشخص استفاده کند. مانند فیلم Minority Report، جایی که شخصیت تام کروز، جان اندرتون، تلفنی دارد که لوگوی نوکیا به وضوح در گوشه بالا نوشته شده است. ساعت حک شده با آرم Bulgari. نمونه دیگری از تبلیغات در فیلم است. در I Robot، جایی که شخصیت اصلی با بازی ویل اسمیت چندین بار از کفش های Converse خود یاد می کند و آنها را “کلاسیک” می نامد، زیرا داستان فیلم در آینده بسیار دور است و یا در همان I Robot و Spaceballs اتومبیل‌های آینده‌نگر را با نشان‌های آئودی و مرسدس بنز به وضوح در جلوی خودروها نمایش می‌دهند. کادیلاک برای تبلیغ فیلم The Matrix Reloaded را انتخاب کرد که در نتیجه صحنه‌های زیادی از ماشین‌های کادیلاک استفاده می‌شد.

چاپ

تبلیغات چاپی, تبلیغات را در یک رسانه چاپی مانند روزنامه، مجله یا مجله تجاری توصیف می کند. که شامل همه موارد می شود، از رسانه های پر مخاطب با خوانندگان بسیار گسترده، مانند یک روزنامه یا مجله بزرگ ملی، تا رسانه های با هدف محدودتر مانند روزنامه های محلی و مجلات تجاری در موضوعات بسیار تخصصی.

فضای باز

بیلبوردها سازه‌های بزرگی هستند که در مکان‌های عمومی قرار گرفته‌اند و تبلیغاتی را برای عابران پیاده و رانندگان عبوری نشان می‌دهند. اغلب آنها در جاده های اصلی با حجم زیادی از ترافیک موتوری و عابران پیاده قرار دارند. با این حال، آنها را می توان در هر مکانی با تعداد زیادی بیننده، مانند وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی و در ایستگاه ها، در مراکز خرید یا ساختمان های اداری و در استادیوم ها دید.

ارتقاء فروش و وفاداری به برند

ارتقاء فروش (Sales promotion)  راه دیگری برای تبلیغات است. تبلیغات فروش دو منظوره هستند، چون هم برای جمع آوری اطلاعات در مورد نوع مشتریانی که جذب می شوند مفید است و هم برای شروع فروش استفاده می شود. ارتقاء فروش شامل مواردی مانند سرگرمی ها, مسابقات و بازی ها، قرعه کشی ها، هدایای محصولاتی، بن های تخفیف، برنامه های وفاداری و…
هدف نهایی تبلیغات فروش تحریک مشتریان بالقوه به خرید است.

تازه ها

تبلیغات چاپ شده بر روی اقلام ملموس کوچک مانند لیوان، تی شرت، خودکار، کیف و مواردی از این دست به عنوان تبلیغات جدید شناخته می شود. برخی از چاپگرها در چاپ اقلام جدید تخصص دارند، که سپس می توانند مستقیماً توسط تبلیغ کننده توزیع شوند، یا ممکن است اقلامی به عنوان بخشی از تبلیغات متقابل توزیع شوند ، مانند تبلیغات روی ظروف فست فود.

تاییدیه افراد مشهور

تبلیغاتی که در آن یک سلبریتی محصول یا برندی را تأیید می‌کند. از قدرت، شهرت، پول و محبوبیت افراد مشهور استفاده می‌کنند تا محصولات خود را به رسمیت بشناسانند یا فروشگاه‌ها و یا محصولات خاصی را تبلیغ کنند. تبلیغ کنندگان اغلب محصولات خود را تبلیغ می کنند، به عنوان مثال، زمانی که افراد مشهور محصولات مورد علاقه خود را به اشتراک می گذارند یا لباس های مارک ها یا طراحان خاص را می پوشند.

هوایی

استفاده از هواپیما، بالون یا کشتی هوایی برای ایجاد تبلیغات یا نمایش رسانه های تبلیغاتی. آسمان نویسی(Skywriting) یک مثال قابل توجه برای تبلیغات هوایی است.

هدف نهایی تبلیغات

تبلیغات در خط مقدم ارسال پیام مناسب به مشتریان و به خصوص مشتریان بالقوه است.

هدف از تبلیغات اطلاع رسانی به مصرف کنندگان در مورد محصولات و متقاعد کردن مشتریان به اینکه خدمات یا محصولات یک شرکت بهترین هستند. همچنین ارتقای تصویر شرکت، اشاره و ایجاد نیاز به محصولات یا خدمات، نشان دادن کاربردهای جدید برای محصولات ایده های خوبی برای تبلیغات هستند.

به نوعی هدف از تبلیغات این است که محصولات و برنامه های جدید را اعلام کنید، پیام های فروش را تقویت کنید، مشتریان را به سمت کسب و کار خود جذب کنید و مشتریان فعلی را حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *